Yoga

Om yoga:

Yoga stammer fra Indien, hvor det på Sanskrit, det gamle indiske sprog, betyder at forene. Der er tale om en forening mellem krop, sind og sjæl. Den gængse opfattelse af yoga er forskellige stillinger, der kræver stor fleksibilitet. Dette er dog kun en lille del af yoga, den del der på Sanskrit bliver kaldt asana.

Udover fleksibilitet, forbindes yoga også med udstrækkende øvelser. Det er kun et aspekt af yogaen. Yoga handler også om, at skabe balance i kroppen og opbygge smidighed og styrke. Det sker gennem forskellige stillinger, der alle gavner kroppen på forskellig vis. Disse stillinger kan udøves i en hurtig rækkefølge, som varmer kroppen op eller langsomt, for at skabe udholdenhed.

Virkningen af yoga:

I Danmark er yogaen på vej fra, at blive betragtet som alternativ behandling til at blive anerkendt til behandling af mennesker med skader, handicaps og psykiske diagnoser.

Alle yogaens effekter er endnu ikke klarlagt, der findes stadig flere og flere gavnlige virkninger. Nogle af de effekter, der er blevet videnskabeligt dokumenteret er, at yoga generelt forøger styrke, smidighed og udholdenhed. Yoga arbejder med alle kroppens muskler og forbedrer balance, holdning, adræthed og ynde. Både yoga og åndedrætsøvelser, der er en del af yogapraksissen, renser og styrker de indre organer og forbedrer kropslige processer.  Mange yogaøvelser forøger blodcirkulationen og masserer de indre organer, derudover øger yoga funktionen af de endokrine kirtler. Yoga aktiverer den del af nervesystemet, der frigiver endorfiner og stimulerer kroppens egen evne til at genopbygge sig selv. Yoga virker afslappende og afstressende på krop og sind.

Yoga ved sygdom og skader:

I specielt Indien og USA bliver yoga brugt til mennesker med skader og handicaps. Studier viser stor effekt ved udøvelse hos mennesker med rygskader, kræftramte, diabetespatienter, sclerosepatienter, hjertelidelser og stress, blandt mange andre. Dette skyldes, at yogaen kan tilpasses den enkeltes sygdomsforløb og hjælpe meget specifikt med, at træne hele kroppen og samtidig tage hensyn til sygdom og skader. Yogaøvelser kan påvirke kemiske processer i kroppen og kan derfor også have en effekt på visse psykiske lidelser. Yogaen kan udøves så den skaber mere energi, men også så den afspænder og afslapper kroppen, hvis dette er behovet.  Min personlige holdning er, at alle mennesker kan få noget ud af yoga ligegyldigt om du har en sygdom, et handicap, en skade – om du er eliteidrætsudøver eller aldrig tidligere har dyrket motion. Hvis du kan trække vejret, kan du dyrke yoga.

Hos Livets Træ undervises der i flere forskellige typer yoga, både i gruppe og som enetimer. Det kan bl.a være:

Restorativ yoga: Restorativ yoga eller genopbyggende yoga lægger vægt på brug af rekvisitter til optimal støtte af kroppen og er derfor yderst velegnet til alle mennesker ligegyldig deres forhistorie. Det kræver absolut ingen forudsætninger. Kroppen anbringes i stillinger, der virker dybt afslappende og udstrækkende. Mange undersøgelser* viser, at disse stillinger har en dybt helende virkning på både krop og sind. F.eks. kan denne type yoga mindske angst, følelsesmæssige spændinger og stress. Disse øvelser udmatter ikke kroppen, men efterlader patienterne med et stort velbehag og fornyet energi.

 

Vinaysa yoga: Denne stilart er mere fysisk krævende, da stillingerne udføres i et hurtigt tempo uden pause mellem stillingerne og timen forgår altså i et flow. Vinyasa betyder ”bevægelses åndedræt system” og der arbejdes med åndedrættet som tempoindikator. Vinaysa yoga kræver mere styrke end de andre to yogatyper og giver sved på panden.

*http://www.wikihealth.com/Restorative_yoga_poses

Åndedræt og afspænding:

Langt de fleste mennesker trækker ikke vejret optimalt. Når man tænker på, at vi trækker vejret hele tiden, er det underligt, at vi er begyndt at trække vejret overfladisk og ikke drager den nytte af åndedrættet, som der er mulighed for. At have fokus på åndedrættet er en stor del af yogaen. Åndedrætsøvelser er en hjælp til, at lære at trække vejret dybere og mere fuldkomment, også udenfor yogatimen. Udover at skabe ro, så hjælper det med, at bevare en større koncentration. Åndedrætsøvelser kan løsne op for spændinger og giver en øget kropsbevidsthed. At skabe kontakt og fokus på åndedrættet hjælper med, at rette blikket indad og være til stede.

Yogatimen kan med fordel afsluttes med en (guidet) meditation og/eller afspænding for, at lade kroppen restituere sig og få glæde af de øvelser den lige har lavet. Mange mennesker (specielt for dem med skader og sygdomme) har ofte svært ved, at finde ro og slappe af og samtidig give slip på tanker og følelser bl.a. pga. smerter, stress eller uro i kroppen. Guidet meditation og afspænding hjælper dem med at blive bevidst om, hvad det vil sige at slappe af i kroppen og give slip.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s