Familiepraksis

DSC_2987

 

For mange er yoga en tid til selvforkælelse, det er der, hvor du vender fokus indad og lader op. De færreste får desværre ikke gjort yoga til en fast del af deres hverdag. Jeg hører tit fra de af mine elever, der har mindre børn, at hver gang de ruller måtten frem, så bliver de overfaldet af deres børn. I en familie med små børn er energien og overskuddet tit brugt op, når børnene først er lagt og endelig falder i søvn.

Selv om man så i stedet står lidt tidligere op, så er det som om børnene fornemmer det og også vågner tidligere eller måske har man bare ikke tiden om morgenen?

I stedet for at droppe din daglige praksis, så skab din yogapraksis, så dine børn kan være med. Hvilke stillinger kan du lave som børn kan være en del af eller efterligne? For det meste gider de ikke være med i mere end 5-10 minutter, så lav en praksis hvor du kan integrere dem i begyndelsen. Alle dyre stillinger er en succes hos børn. Det er sjovt at være en kat, en hund, en frø, en sommerfugl osv. Lad dem få deres egen måtte og lav yoga til en familiebegivenhed som I kan have sammen.

Selvfølgelig er det et form for et kompromis, men der er så mange dejlige og skønne oplevelse at hente ved en yogapraksis med dine børn. Se på muligheder i stedet for begrænsninger.  Jeg kan f.eks ikke meditere med min 2-årige på skødet, så i stedet for så chanter vi. Min datter elsker det og hun kan synge Om Namah Shivaya og Sri Ram ligeså godt som Lille Peter Edderkop.

Hun er ikke altid med til yoga og så laver jeg en praksis helt efter mit eget hoved. 9 ud 10 morgener er hun med til at chante og så er det mere blevet til en fast praksis end morgenmeditation er. Yoga er en vigtig og stor del af mit liv og jeg synes det er vidunderlig, at kunne inddrage min datter i det omfang hun synes det er interessant.  Jeg tænker at yoga ikke er det værste at give videre til mine børn❤

mms_20130316